Köp & Leveransvillkor

Köp-och leveransvillkor

Allmänt.

Mittplagg i Sundsvall AB, org nr 556593-3669 ingår endast avtal med myndig person (18 år). Är man under 18 år krävs målsmans tillstånd. Avtalet ingås när du har godkänt din beställning. Därefter skickar vi en orderbekräftelse via e-post. I priserna ingår 25% moms. 

Beräknad leveranstid.

2-5 arbetsdagar på kläder, 5-7 arbetsdagar vid köp av skor.

Leverans

Mitt plagg skickar alla brev och paket med Postnord eller DHL. Fast frakt, max 69 kr.

Transportskador.

Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Kontakta därefter Mitt plagg om produkten är skadad.

Försening.

Vid eventuell försening har du rätt att häva köpet om du inte godkänner en ny leveranstid. Vill Du häva ditt köp på grund av fördröjd leveranstid och har förskottsbetalat återförs pengarna tillbaka till ditt konto inom 7 dagar.

Varan slut på lager.

Vårt lager stämmer till största del och om vara är slut meddelar vi det. Har ni förskottsbetalat återförs pengarna tillbaka till ditt konto inom 7 dagar.

Ångerrätt & byte.

Du har full ånger- och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick med alla lappar och etiketter. Självklart får Du prova varan.

Outlösta paket.

Om Du inte hämtar ut ditt paket och paketet går i retur till Mittplagg debiteras Du med en administrativ avgift på 299 kr.

Byten.

Om du vill byta en vara, maila oss på info@mittplagg.se så skickar vi en retursedel till dig via mail. Fyll i returblanketten och bifoga den i paketet.  Returavgiften är 90 kr


Återköp.

Om Du vill returnera en vara maila oss på info@mittplagg.se så mailar vi dig en retursedel. Fyll i returblanketten och bifoga den i paketet. Du kan returnera dina varor till Mitt plagg inom 14 dagar.


Returavgiften är 90 kr. Kostnaden för returen regleras i efterhand när vi mottagit din retur.

Om varan är skadad, smutsig eller returneras senare än en månad efter beställningen är skickad från Mittplagg debiteras kunden 150 kr

Reklamation/Fel.

Om Du reklamerar din vara på grund av en skada eller att vi felexpedierat din order kan Du välja mellan att få en ny vara eller full återbetalning. Kontakta alltid Mitt plagg innan du skickar tillbaka varan. Du når oss på telefon 060-15 18 65 (Vardagar mellan kl. 9-16 eller e-post info@mittplagg.se

Betalsätt

Alla varor förblir Mitt plaggs egendom tills dess full betalning kommit bolaget tillhanda. Alla försök till bedrägeri polisanmäls. Mitt plagg förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. 

Kredit/kontokort.

Du kan välja att betala online med ditt kredit/kontokort. Det tillkommer ingen bankavgift om Du betalar med kredit/kontokort. Om den inte är det förbehåller vi oss rätten att häva ditt köp. Vid genomförande av köp på sajten reserveras köpesumman på ditt kort/bankkonto. I de fall ditt kort är kopplat till ett bankkonto kan detta visas på olika sätt på kontoutdrag beroende på hur din bank valt att presentera reservationen. 

Klarna Faktura.

Handla nu - betala efter leverans! När Du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.


¤ Få alltid hem varan innan du betalar
¤ Betalningstid - alltid 14 dagar
¤ Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
¤ Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
¤ Ladda ner dina fakturor från klarna.se
¤ Möjlighet till delbetalning

En aviavgift om 49 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. 

Klarna Konto.

Delbetala från 50 kr/mån! Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

¤ Få alltid hem varan innan du betalar
¤ Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
¤ Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
¤ Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
¤ Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
¤ En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
¤ Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här


Personuppgiftslagen GDPR.

Lagring av personuppgifter på Mittplagg i Sundsvall AB - Integritetspolicy

För oss är din personliga integritet är viktig och du som kund ska alltid kunna känna dig helt trygg och kunna kontrollera vad som händer och vad som registreras av dina personuppgifter när du lämnar dessa till oss.

All typ av information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person som är i livet räknas som en personuppgift. Vi på Mittplagg behandlar dessa i enlighet med gällande lagstiftning och vi vill med denna Integritetspolicy visa er hur vi hanterar dina personuppgifter.

Integritetspolicyn gäller när vi, (Mittplagg i Sundsvall AB orgnr 556593-3669) som är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter, tillhandahåller tjänster och produkter i anslutning till ditt köp. Vid serviceärenden och övrig kontakt med oss, samt vid besök på vår webbplats. Just därför ansvarar vi för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

 

När behandlas dina uppgifter

För att du ska kunna besöka vår webbplats, köpa våra varor eller tjänster, bevaka våra inkommande leveranser eller kontakta oss för support eller information måste vi samla in och behandla personuppgifter om dig.

Vi samlar även in och uppdaterar dina adressuppgifter via tredje parts tjänster för adressuppdatering.

Informationen som samlas in från dig vid köp, bokning och bevakning av varor krävs för att du ska kunna ingå avtal med oss och för att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster och erbjudanden.

 

Varför behandlar vi uppgifter

  • För att kunna fullgöra våra avtal gentemot dig som kund, såsom genomförande av köp, utskickande av varor, fakturering och betalning, och tillhandahålla support.
  • För att kunna ge kundservice, besvara frågor, rätta felaktiga uppgifter.
  • För att kunna hantera kundförhållandet och tillhandahålla våra tjänster.
  • Ge dig relevant information och anpassade erbjudanden i nyhetsbrev samt på webben.
  • Förbättra vårt kunderbjudande, till exempel utveckling av tjänster, produkter och funktioner.
  • Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar, distanshandelslagar, konsumentköplagar m.m.

 

Vad lagrar vi för uppgifter

De uppgifter som vi lagrar i vår databas är:

  • För och efternamn
  • Personnummer, Organisationsnummer
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Betalningsuppgifter
  • Kundnummer
  • IP adress och information om din användning av vår webbplats

 

Rättsliga grunder & Lagringstider

För att kunna administrera och hantera våra köp, samt leverera våra ordrar sparar vi i kundregistret:

  • Namn, adress, personnummer, organisationsnummer, telefonnummer samt e-post
  • Geografisk information
  • IP-adress, enhetsinformation, logginformation

    Rättslig grund till sparandet: Försäljningsvillkoren. Vi vill kunna ge dig bra service
    Lagringstid: så länge du är kund hos oss

 

För att kunna ge support och hantera eventuella reklamationer sparar vi i orderregistret:

  • Namn, adress, telefonnummer samt e-post
  • Geografisk information
  • IP-adress, enhetsinformation
  • Betalreferens
  • Köpta varor

    Rättslig grund till sparandet: Konsumentköplagen, distanshandelslagen
    Lagringstid: så länge du är kund hos oss

 

För att kunna försäkra oss om att lagkrav efterlevs, exempelvis bokföringslagen sparar vi i orderregistret:

  • Namn, adress, telefonnummer samt e-post
  • Geografisk information
  • IP-adress, enhetsinformation,
  • Betalreferens
  • Köpta varor

    Rättslig grund till sparandet: Bokföringslagen
    Lagringstid: så länge vi är skyldiga att spara uppgifterna enligt gällande lag

 

För att marknadsföra våra varor och tjänster genom epost sparar vi i kundregistret/nyhetsbrevsregistret:

  • Namn, adress, telefonnummer samt e-post
  • Geografisk information

    Rättslig grund till sparandet: Intresseavvägning
    Lagringstid:  så länge du är kund hos oss

 

För att du ska kunna bevaka när en vara kommer in i lager igen sparar vi i bevakningsregistret:

  • E-post
  • Rättslig grund till sparandet: Intresseavvägning,
  • Lagringstid: tills varan inkommer i lager igen

 

Hur skyddas dina uppgifter

När du lämnar dina personuppgifter till oss kan du vara säker på att:

  • Ingen obehörig tar del av dina personuppgifter
  • Vi inte lånar ut, hyr ut, leasar ut eller säljer några personuppgifter till andra företag eller privatpersoner.
  • Vi har vidtagit de tekniska säkerhetsåtgärder som behövs för att skydda dina personuppgifter mot otillbörlig åtkomst, förändring och radering.

 

Vem kan dina uppgifter lämnas ut till

Vi kan komma att lämna ut dina uppgifter till tredje part för att fullgöra vårt åtagande mot dig som kund, exempelvis till leverantörer av betaltjänster, lagerhanteringsföretag, fraktbolag och kommunikationstjänster.

Vi kan även komma att lämna ut dina uppgifter till företag som tillhandahåller tjänster för adressuppdateringar för att säkerställa att vi har rätt adressuppgifter till dig

Personuppgifter kan vidare komma att lämnas ut av oss om det är nödvändigt för att följa gällande lagkrav eller krav från myndigheter, för att tillvarata våra rättsliga intressen eller för att upptäcka, förebygga eller uppmärksamma bedrägerier och andra säkerhets- eller tekniska problem.

 

Dina rättigheter

Du har rätt att efter skriftligt undertecknad ansökan till oss få besked om vilka personuppgifter vi har lagrade om dig och hur vi behandlar dessa- ett s.k registerutdrag

Du har rätt att få rättelse i fråga om personuppgifter som vi behandlar om dig.

Du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Det kan dock finnas lagkrav på att vi inte omedelbart får radera dina personuppgifter i exempelvis bokförings- och skattelagstiftning. Vi kommer då att avsluta den behandling som görs för andra ändamål än att följa lagstiftningen

Du har rätt till dataportabilitet. Det innebär en rätt att under vissa förutsättningar få ut och överföra dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format till en annan personuppgiftsansvarig

Du har rätt att invända mot personuppgiftsbehandling som utförs med stöd av en intresseavvägning. Om du invänder mot sådan behandling kommer vi enbart att fortsätta behandlingen om det finns berättigade skäl till behandlingen som väger tyngre än dina intressen

Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för direkt marknadsföring har du alltid rätt att invända mot sådan behandling. När har vi mottagit din invändning kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för sådant marknadsföringsändamål.

 

Vänd dig till nedanstående adress i sådana ärenden:

Mittplagg i Sundsvall AB

85171 Sundsvall

Du kan även maila till: info@mittplagg.se

Du har även rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen. Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen, och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Datainspektionen.

 

Ändring av integritetspolicyn

Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål eller kategorier av personuppgifter) eller uppdateringar som inte är avgörande betydelse för behandlingen men som kan vara av avgörande betydelse för dig, kommer du att få information på vår webbsida och via e-post (ifall du har angivet e-post) i god tid innan uppdateringarna börjar gälla. När vi tillgängliggör information om uppdateringar kommer vi även att förklara innebörden av uppdateringarna och hur de kan påverka dig.

 

 

 

Reservation & Force majeure.

Reservation.

Mitt plagg reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet. Mitt plagg reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi gör allt vad vi kan för att få så bra bilder och beskrivningar som det bara går. Mitt plagg förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

 

Force majeure.

Mitt plagg är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.